Sneller leren? Geef toe wanneer je fout zit

Sneller leren? Geef toe wanneer je fout zit

Studievaardigheden en leerstrategieën zijn zeer belangrijke vaardigheden om te begrijpen en toe te passen, maar er is misschien nog wel iets dat evenzo of zelfs belangrijker is: toegeven wanneer je fout zit. Oftewel intellectuele bescheidenheid.

In de Harvard Business Review (HBR Blogs) geeft Mark Bonchek aan dat het probleem van leren niet het leren zelf is, maar het onleren van wat je denkt écht te weten en het accepteren van nieuwe mentale modellen en strategieën. Dat betekent dat je moet toegeven dat de oude niet meer voldoen of zelfs niet meer relevant zijn.

Het is namelijk een feit dat als je nieuwe dingen wilt leren, dat je dan soms plaats moet maken voor oude, verkeerde ideeën. Dan moet je natuurlijk eerst toegeven dat wat je eerst voor waar hield, volgens de huidige theorieën niet meer klopt.

De volgende keer dat je denkt écht gelijk te hebben, luister dan eerst naar de ‘nieuwe’ informatie en ga na (doe onderzoek) of het inderdaad niet klopt. En sta open voor het idee dat hetgene wat jij denkt écht te weten, misschien wel niet klopt. Sta open voor mogelijkheden van nieuwe mentale modellen en strategieën.